kds

Over deze training

Over deze training

Deze training is ontwikkeld door Stichting mirro. De antwoorden die je invult zijn alléén zichtbaar voor de zorgverlener(s) van jouw behandelproces. Heb je vragen? Stel deze dan aan je zorgverlener.

Inhoud ontwikkeld door experts

Bij het vormgeven van de inhoud van de training is gebruik gemaakt van de inzichten uit de cursus van Grip op je Dip. Dit programma wordt aangeboden door stichting Grip op je Dip waarvan de Jutters, Dimence, Indigo Utrecht en het Trimbos Instituut de kernpartners zijn. Via www.gripopjedip.nl kunnen jongeren van 16 – 24 jaar op anonieme basis mailen met een ‘dipdeskundige’ of deelnemen aan een digitale groepscursus via een chatbox. Deze groepscursus is bewezen effectief. Om méér jongeren te kunnen bereiken en de drempel tot het volgen van een programma te verlagen, heeft mirro in samenwerking met het Grip op je Dip bestuur op basis van de cursus van Grip op je Dip deze module ontwikkeld.

Onderwerpen die in de training aan de orde komen zijn:

  • Weg met somberheid: Je gedachten kloppen niet altijd met de werkelijkheid. Soms zijn ze negatiever dan de situatie in werkelijkheid is. Het kan je helpen om negatieve gedachten en denkfouten bij jezelf op te sporen.
  • Doe iets leuks: Als je je lichamelijk fit voelt, kun je geestelijk meer aan. Fit wordt je door gezond te eten en regelmatig te sporten, maar ook door te zorgen voor genoeg ontspanning.
  • Angst de baas: Sombere gevoelens en angstige gevoelens gaan vaak samen. Angstige gevoelens zijn eigenlijk heel normaal. Pas als je merkt dat deze gevoelens je belemmeren in je dagelijkse bezigheden, is het goed om er iets aan te doen.
  • Stop je gedachten: Iedereen piekert wel eens, maar van veel piekeren word je niet vrolijk. Er zijn oefeningen die je kunt doen om het piekeren te stoppen, zoals het ‘Piekerkwartier’ en ‘Drie minuten ademruimte’.